Interview met de Bibliotheek Enschede over BookTok

Deze week publiceerden we onze themalijst met #BookTok titels. Het is een mooie mix geworden van makkelijk tot moeilijk en van romans tot thrillers. En met zowel Nederlandstalige als Engelstalige boeken. 

Je ziet dat steeds meer bibliotheken young adult boeken aanschaffen en dat er ook steeds meer jongeren de bibliotheek (her)ontdekken. We interviewden Heather-Rose Nauta, Medewerker Marketing en Communicatie bij de bibliotheek Enschede.

Interview met Heather-Rose Nauta

Heather-Rose Bibliotheek Enschede BookTok


Jullie hebben een onderzoek laten uitvoeren over BookTok?

Dat klopt, wij hebben inderdaad door onze stagiaire(s) op de marketing & communicatie afdeling een onderzoek laten uitvoeren over BookTok. Hierbij was de vraag: Hoe kan de Bibliotheek Enschede BookTok beter inzetten om meer jongeren naar de bibliotheek te krijgen. We hebben vooral gekeken naar de doelgroep jongeren, het social mediakanaal TikTok en hoe we BookTok in de bibliotheek kunnen integreren. 

Wat viel jullie het meeste op?

Als je op TikTok posts plaatst, werken video's met mensen erin erg goed. Kies bijvoorbeeld iemand die enthousiast over een boek of activiteit kan praten. Daarnaast hebben we gemerkt dat het helpt als diegene past binnen de doelgroep die je wilt aanspreken. Om het uiteindelijke doel te behalen en meer jongeren naar de fysieke bibliotheek te laten komen, is het ook belangrijk om de TikToks echt in de Bibliotheek op te nemen, het liefst op een mooie, herkenbare plek. 

Daarnaast is het belangrijk om de BookTok collectie fysiek op een mooie en duidelijke plek te presenteren. Denk hierbij goed aan de signing. En ga vooral echt met de jongeren in gesprek om erachter te komen waar zij behoefte aan hebben.

Bibliotheek Enschede BookTok tafel

Wat doen jullie zelf met BookTok?

Wij zijn online aanwezig op verschillende social mediakanalen. Voor BookTok/Bookstagram zetten wij TikTok en Instagram in. Op TikTok plaatsen we een paar keer per week een video. Dit kunnen boekentips zijn, maar ook leuke video's met een viral muziekje eronder. Dit wordt vooral door onze Marcom-stagiaire en mij opgepakt. Hierin komen ook bibliotheekmedewerkers in terug, zodat jongeren ook echt de mensen in de bibliotheek leren kennen. Daarnaast hebben we op dit moment een displaytafel met BookTok boeken die we constant aanvullen en wanneer er mooie nieuwe boeken zijn, komen deze op onze socials terug. 

Op dit moment zijn we druk bezig met de ontwikkeling van onze jongerenhoek en maakplaats. Op deze manier proberen we ook meer jongeren naar de bibliotheek te halen.

Wat doen jullie nog meer rondom YA en leesbevordering?

We zijn met onze afdeling Educatie veel aanwezig met dBos op verschillende scholen en ook op VO-scholen. 

Wat staat er nog op jouw wensenlijst?

De jongerenhoek ontwikkelen we op dit moment alleen op onze centrale vestiging. Dit wil ik graag verder uitbreiden naar onze andere vestigingen. Daarnaast zou ik dan ook graag meer activiteiten willen organiseren voor de jongeren. En natuurlijk het verder laten groeien van onze social mediakanalen want daar zijn we druk mee bezig.

Aanbod NBD Biblion

In de webshop vind je de complete #BookTok themalijst. Deze zijn in aanbieding t/m 18 december 2023. Of bekijk de pdf.

BookTok Themalijst bij NBD Biblion