Hoe ondersteunen digitale innovaties van NBD Biblion het onderwijs?
8 september 2025

Interview Sarah Mos, teamleider marketing en communicatie bij NBD Biblion
Tegenwoordig gaat geletterdheid lang niet alleen meer over het kunnen lezen van geprinte teksten. Scholen en bibliotheken hebben de maatschappelijke taak om zowel fysieke als digitale informatie en inspiratie voor iedereen toegankelijk te maken. NBD Biblion ondersteunt dit met digitale innovaties. Met een eigen digitaal platform voor streaming, games en apps wordt lezen, leren en ontwikkelen toegankelijk. ‘Als stichting investeren wij ons resultaat in innovatie, technologie en data-analyse’, vertelt Sarah Mos, teamleider marketing en communicatie bij NBD Biblion. ‘Kunstmatige intelligentie (AI) zetten we op een verantwoorde manier in voor leesbevordering, leesplezier en betrouwbare informatie. We onderscheiden ons door een in eigen beheer ontwikkeld AI-systeem en een unieke dataset, die wij binnen een besloten en beveiligde omgeving gebruiken, altijd met een menselijke eindcontrole. Dit maakt ons een betrouwbare partner. Onze aanbevelingsdiensten zijn vrij van commerciële belangen, en daardoor onafhankelijk en objectief.’ legt Mos uit.
Verhalenvinder
Een concreet voorbeeld is Verhalenvinder voor het VMBO. ‘Kinderen kunnen op basis van hun voorkeuren het perfecte boek vinden,’ vertelt Mos. Ze illustreert dit met een persoonlijk verhaal: ‘Mijn eigen zoon verloor zijn liefde voor lezen toen hij op de middelbare school verplicht moest gaan lezen. Toen hij terugging naar Donald Duck heb ik hem Verhalenvinder laten gebruiken. Hij moest aangeven in welke klas hij zit, wat zijn leesvoorkeur is en kiezen uit verschillende opties wat hem een leuk verhaal leek. Het boekenadvies dat hij kreeg was een schot in de roos.’
De technologie helpt niet alleen leerlingen, maar ontlast ook docenten. ‘Scholen in het VO zijn ambitieus, maar tijd is schaars. Wij helpen met slimme selecties, gebaseerd op onderwijsdoelen én interesses van leerlingen. Zo bouw je als school aan een collectie die inspireert én aansluit.’
Een toegankelijke toekomst
‘We zijn trots om bij te dragen aan de maatschappelijke opgave van (school)bibliotheken’, besluit Mos. ‘Ons doel is onverminderd om informatie en inspiratie toegankelijk te maken voor iedereen. Een bibliotheek op school die past bij haar leerlingen is daarbij onmisbaar.’