De kracht van samenwerking tussen bibliotheek, school en NBD Biblion

Jongens lezen in bibliotheek

Interview met Suzan van Dommelen, Specialist Educatie en Advies, Bibliotheek Schiedam

Lezen is belangrijk voor de taalontwikkeling en vormt een sterke basis voor schoolsucces. ‘Verhalen helpen kinderen om zichzelf, anderen en de wereld beter te begrijpen. Ze moeten ervaren wat lezen voor hen kan betekenen,’ zegt Suzan van Dommelen, oud-basisschoolleerkracht en Specialist Educatie en Advies bij Bibliotheek Schiedam. ‘Thuis, op school en met hulp van de bibliotheek. Zo zorgen we ervoor dat elk kind het boek vindt dat raakt en nieuwsgierig maakt naar meer.’ 

Maatwerk: voor ieder kind een passend boek
Maar hoe vind je dat ene boek dat een kind écht aanspreekt? ‘Dat is de uitdaging’, zegt Suzan. Bibliotheek Schiedam werkt via het landelijke programma de Bibliotheek op school, een bijzondere samenwerking: alle basisscholen doen mee. ‘Dat vraagt maatwerk’, zegt Suzan. ‘Elke school is anders: sommige hebben veel kinderen met een taalachterstand, andere werken thematisch. We stellen collecties samen per school, waarbij NBD Biblion ons ondersteunt met betrouwbare, actuele titels.’

Specialistische collectiekennis 
Waar de bibliotheek veel maatwerk kan leveren aan scholen in de buurt, brengt NBD Biblion een schat aan specialistische collectiekennis in. ‘We gaan een paar keer per jaar naar hun boekwinkel om titels uit te zoeken. Daar kunnen wij de boeken inzien en beoordelen of het bij een school past.  Ook worden de boeken volledig met harde kaft, rugetiket en boekhoek geleverd en kunnen ze zo de kast in. NBD Biblion helpt ons om doelgerichte keuzes te maken: wat past bij welke leeftijd, welk leesniveau, welk thema? Dat is waardevol, want als je een goede collectie aanbiedt die actueel en aantrekkelijk is, gaan kinderen vanzelf lezen.’

Actueel aanbod
Suzan hoopt dat steeds meer scholen, net als in Schiedam, gaan samenwerken met een bibliotheek of met NBD Biblion. Ze benadrukt het belang van een actueel boekenaanbod. ‘Kinderen worden niet enthousiast van oude, vergeelde boeken. Ze willen aantrekkelijke, actuele boeken – die prikkelen en aansluiten bij hun belevingswereld. Als de kast uitnodigt, gaan kinderen vanzelf snuffelen. Ze weten vaak precies wat populair is. Daar moet je op inspelen.’