Actuele stand van zaken

Update: 07-02-2024, 15.52 uur

Sinds 1 juli is ons nieuwe productiesysteem live en ondanks uitgebreide testen vooraf, zijn er toch nog een aantal zaken niet goed gegaan.

Hieronder vind je een overzicht van de issues die nu spelen en waar we aan werken (klik op de + om de volledige tekst te kunnen lezen). Soms betekent dit een oplossing op maat en nemen we hiervoor contact op met de klant, maar voor het grote deel zijn het verbeteringen waar iedereen profijt van heeft (zoals verbetering van de werking van de webshop).

Staat jouw probleem er niet tussen? Neem dan per e-mail contact met ons op via info@nbdbiblion.nl. Wil je op de hoogte worden gebracht van nieuwe updates en ontwikkelingen? Meld je dan aan voor de notificatiemail.

Hou mij op de hoogte Nieuwe webshop releases (ovz verbeteringen webshop)

Nieuw productiesysteem per 1 juli 2023

1. Leveringen (2/2)

(bijgewerkt op 2/2/2024, 13.18 uur)

We hebben nog steeds te maken met een achterstand in het bestellen en uitleveren van boeken. Ondanks de inzet van extra mankracht, langer doorwerken en overwerken in het weekend, verwachten we de achterstanden pas op z'n vroegst in het eerste kwartaal van 2024 weg te hebben gewerkt. De achterstanden hebben met name betrekking op bestellingen geplaatst voor september 2023.
Helaas is het niet mogelijk om per titel aan te geven wanneer deze is verwerkt in de Binderij en kan worden verstuurd. In het in nota overzicht vind je de titels die we nog gaan leveren.

AVM
In december en januari zijn we weer begonnen met het uitleveren van dvd's, cd's en games. Echter er gaat nog steeds iets niet goed met de etiketten, waardoor de uitlevering is stil gezet. We hopen vanaf medio februari weer te kunnen leveren.

Overzicht van nog te leveren artikelen
Op 1 januari hebben we het in nota overzicht naar al onze klanten gestuurd. Hierin vind je een totaaloverzicht van alle artikelen die bij ons in bestelling staan en nog niet zijn uitgeleverd. Als een artikel niet meer leverbaar is, dan staat dit ook in dat overzicht.
Het in nota overzicht is verstuurd naar hetzelfde e-mailadres als voorheen (vaak financiële afdelingen). 

Uitgevallen orders
Zie je jouw order niet terug in het in nota overzicht? In een enkele gevallen is de bestelling niet goed verwerkt. De afgelopen weken hebben alle klanten waarbij titels en/of orders zijn uitgevallen hiervan een overzicht. Het gaat om bestellingen die in de periode van juli t/m oktober 2023 zijn geplaatst. In overleg met de klant, worden deze orders (indien mogelijk) alsnog verwerkt.

Standing orders
Een aantal titels konden niet worden uitgeleverd. We kennen het issue en zijn ermee bezig om dit op te lossen, zodat we het restant ook kunnen uitleveren.

Express
De oorzaak waarom sommige expresstitels niet op de gewenste snelheid uitgeleverd kunnen worden, is bekend. We werken aan een oplossing, zodat we alle expresstitels weer sneller kunnen uitleveren. Zolang dit issue nog loopt, berekenen we geen toeslag.

1b. Standing order dBos 2023 (2/2)

Bijgewerkt op 02-02-2024, 13.22 uur

Normaal gesproken versturen we 4x per jaar een pakket met boeken. Door de overgang naar ons nieuwe productiesysteem zijn er problemen ontstaan met de uitlevering van de boeken van kwartaal 3 en 4 in 2023. We zullen deze helaas niet meer kunnen leveren in 2023. 

In de afgelopen weken hebben we het pakket van kwartaal 3-2023 verstuurd. Binnenkort volgt die van kwartaal 4-2023. De 4 pakketten voor 2024 zullen we weer in een normaal ritme gaan leveren. 

2. Bestellen via webshop (7/2)

(bijgewerkt op 7/2/24, 15.52 uur)

Nieuwe releases webshop (update 7/2)
Verbeteringen van de webshop vind je heel overzichtelijk bij elkaar op de releasepagina van de webshop.

Bestelbevestiging (update 1/12)
Wanneer iemand via het winkelmandje in onze webshop bestelt, ontvangt deze ook een bestelbevestiging dat de order goed is doorgekomen. Klanten die via een bestelbestand bestelden, ontvingen dit bericht al. Naast de bestelbevestiging ontvangen klanten ook een orderbevestiging (pdf met alle bestelregels onder elkaar).

Artikelen status 'Uitgeschakeld'
Boeken die we niet meer kunnen aanbieden, maar wel op de shop werden getoond, kregen de melding 'uitgeschakeld'. Inmiddels hebben we zo'n 33.000 titels van de webshop verwijderd, zodat deze niet meer worden getoond.

We werken nog aan een verbetering van dit soort vermeldingen in het algemeen, zodat direct duidelijk is waarom een artikel niet besteld kan worden.

Verder hebben de volgende problemen hebben onze aandacht:

  • Filtering werkt nog niet goed. 
  • Games: het is nog niet mogelijk om games te bestellen via onze webshop.

Ons team met specialisten is bezig om de problemen te analyseren, de oorzaak te achterhalen en op te lossen. Zodra we meer informatie hebben, zullen we een update plaatsen.

Wil jij ook op de hoogte gehouden worden? Meld je dan aan voor de notificatiemail webshop.

3. Verbeteringen webshop (2/2)

(bijgewerkt t/m 2-2-24, 13.24 uur)

Naast het oplossen van problemen zijn we ook bezig met verbeteringen die onze klanten helpen bij hun werk. Zo zal komende week het webshopteam nieuwe functionaliteiten introduceren op onze webshop:

  • Meer mogelijkheden om te zoeken in de bestelhistorie.
  • De bestelhistorie kan worden gedownload.
  • Besteller kan favorietenlijst aanmaken.

4. Dubbele leveringen(1/12)

(bijgewerkt op 01-12-23, 11.45 uur)
Doordat de systemen niet optimaal werkten, is door sommige klanten een bestelling tweemaal ingevoerd. Ook zijn er in incidentele gevallen bestellingen uit het verleden opnieuw toegestuurd.

We hebben inmiddels alle dubbele leveringen in kaart gebracht. Alle klanten (bibliotheken en scholen) die een dubbele levering hebben ontvangen, zijn hierover geinformeerd via een mail. Bij deze mail zat een lijst met de boeken die ze ten onrechte dubbel hebben ontvangen en meer informatie over de afwikkeling. Alle ten onrechte dubbel ontvangen boeken zijn inmiddels gecrediteerd. Heb je hier nog vragen over? Neem dan contact op met debiteuren@nbdbiblion.nl.

5. RFID is opgelost (1/11)

(bijgewerkt op 1-11-23, 11.40 uur)
Er was een aantal incidenten waarbij twee dezelfde RFID nummers zijn uitgegeven.
Op 9 oktober is een softwareupdate uitgevoerd, zodat dit inmiddels niet meer kan voorkomen.

6. Rugetiketten (5/10)

(bijgewerkt op 5/10/23, 19.31 uur)

We hebben de afgelopen periode meldingen binnengekregen dat de rugetiketten van een aantal boeken onjuist zijn of onvolledig. We hebben deze klachten onderzocht en gaan vanaf volgende week op een andere manier de etiketten produceren, zodat je de boeken weer geleverd krijgt zoals je dat altijd van ons gewend bent.

Het kan nog voorkomen dat je volgende week boeken ontvangt met een verkeerd etiket, omdat deze boeken nu al in het productieproces zitten.

1. Facturering en creditering (24/11)

(bijgewerkt op 24-11-23, 15.23 uur)

We zijn weer bij met de facturatie, afgezien van enkele klanten waar nog issues spelen. Ons streven is om voortaan elke maandag de facturen van de leveringen van de week ervoor te versturen.

Creditering
Op 24 november worden de creditfacturen verstuurd van de dubbele leveringen.  

2. Cumulatieve overzichten en in nota (10/12)

(bijgewerkt op 10/12/23, 13.19 uur)

Cumulatieve overzichten
Vanaf 13 november sturen we met de facturering weer het cumulatieve overzicht (vanaf 1 juli) mee. Dit is nog exclusief de te crediteren bedragen. Deze volgen later deze maand. De crediteringen van de dubbele leveringen zijn al wel verwerkt in de overzichten vanaf 27 november 2023.

In nota
Op 10 december hebben we de pdf's van de in nota overzichten verstuurd. Hiermee hopen we iedereen een beter inzicht te bieden in wat er nog geleverd moet worden.
Normaal gesproken leveren we ook een xml-bestand. Dit wordt ingelezen in bibliotheeksystemen. Als de pdf bij jullie team akkoord is, pas dan zullen we op jullie verzoek ook de xml feed aanzetten.

Hier vind je de meest gestelde vragen en antwoorden over de in nota.

Wil je nog iets wijzigen? Vul dan hier je gegevens in.

Nieuwe transporteur en retourneren

Het Centraal Boekhuis is per 1 oktober 2023 gestopt met het transport naar POI's en bibliotheken. We hebben een goed alternatief gevonden: Wesseling. Wesseling maakt gebruik van lokale partners, zoals Fox Global Distribution, Tielbeke, de Graaf en Thijs. 

Ook de retouren lopen via de nieuwe vervoerder. 

Meer informatie over retourneren

Welke rugetiketten zijn er? (1/12)

(bijgewerkt op 1/12/23, 11.40 uur)

In contact met onze klanten merken we dat er soms verwarring is over de soorten etiketten. Zo krijgen we bijvoorbeeld wel eens vragen over PIM-etiketten voor fictietitels terwijl dit voor non-fictietitels bedoeld is. Daarom hier nog even kort welke etiketten er zijn:

Non-fictie:

  • PIM: geven het thema van non-fictie boeken weer met gekleurde pictogrammen en het onderwerp met duidelijke trefwoorden.
  • SISO: geven het thema van non-fictie boeken weer met een code die gebaseerd zijn op de wetenschapsgebieden.
  • Trefwoordenthesaurus: de etiketten zijn gebaseerd op trefwoorden die in de beschrijving van het boek worden genoemd (staan ook op de boekhoek).

Fictie:

  • Genre-etiket: symbool van genre eventueel aangevuld met leeftijdsaanduiding voor de jeugd en eerste letters van de achternaam van de auteur.

Heb je nog vragen?

Neem dan via de mail of telefonisch contact met ons op: info@nbdbiblion.nl of 079 344 0 344