Actuele stand van zaken

Update: 25-03-2024, 10.54 uur

Sinds 1 juli is ons nieuwe productiesysteem live en ondanks uitgebreide testen vooraf, zijn er toch nog een aantal zaken niet goed gegaan.

Hieronder vind je een overzicht van de issues die nu spelen en waar we aan werken (klik op de + om de volledige tekst te kunnen lezen). Soms betekent dit een oplossing op maat en nemen we hiervoor contact op met de klant, maar voor het grote deel zijn het verbeteringen waar iedereen profijt van heeft (zoals verbetering van de werking van de webshop).

Staat jouw probleem er niet tussen? Neem dan per e-mail contact met ons op via info@nbdbiblion.nl. Wil je op de hoogte worden gebracht van nieuwe updates en ontwikkelingen? Meld je dan aan voor de notificatiemail.

Hou mij op de hoogte Nieuwe webshop releases (ovz verbeteringen webshop)

Nieuw productiesysteem per 1 juli 2023

1. Leveringen van boeken en AVM (11/3)

(bijgewerkt op 22/4/2024, 16.16 uur)

We hebben nog steeds te maken met een achterstand in het bestellen en uitleveren van boeken. Het uitleveren van nog te leveren orders uit 2023 heeft onze hoogste prioriteit. Systematisch worden alle problemen rondom de leveringen opgepakt en opgelost. Een arbeidsintensieve klus waar we hard aan werken.
Helaas is het niet mogelijk om per titel aan te geven wanneer deze is verwerkt in de Binderij en kan worden verstuurd. In het in nota overzicht vind je de titels die we nog gaan leveren.

AVM
In de afgelopen maanden hebben we veel problemen ondervonden met het uitleenklaar maken van dvd’s. We kunnen hierover nu goed nieuws melden: vorige week zijn we gestart met het verzendklaar maken van de dvd/cd-bestellingen. De eerste leveringen zijn inmiddels onderweg. 

Express
De oorzaak waarom sommige expresstitels niet op de gewenste snelheid uitgeleverd kunnen worden, is bekend. We werken aan een oplossing, zodat we alle expresstitels weer sneller kunnen uitleveren. Zolang dit issue nog loopt, berekenen we geen toeslag.

Uitbreiding productiecapaciteit
Zo’n twee weken geleden zijn we gestart met de uitbreiding van onze productiecapaciteit, dat doen we door drie nieuwe Paternosters (opslag- en pickingsysteem) te plaatsen in onze Binderij. In week 18 verwachten we deze in gebruik te kunnen nemen. Met deze uitbreiding kunnen we onze verzendcapaciteit met 25.000 per week verhogen en de groei in het onderwijs waarmaken.

2. Standing order dBos 2023 (2/2)

Bijgewerkt op 02-02-2024, 13.22 uur

Normaal gesproken versturen we 4x per jaar een pakket met boeken. Door de overgang naar ons nieuwe productiesysteem zijn er problemen ontstaan met de uitlevering van de boeken van kwartaal 3 en 4 in 2023. We zullen deze helaas niet meer kunnen leveren in 2023. 

In de afgelopen weken hebben we het pakket van kwartaal 3-2023 verstuurd. Binnenkort volgt die van kwartaal 4-2023. De 4 pakketten voor 2024 zullen we weer in een normaal ritme gaan leveren. 

3. Bestellen via webshop (11/03)

(bijgewerkt op 22/4/24, 17.04 uur)

In de afgelopen weken hebben we hard gewerkt aan een aantal belangrijke aanpassingen op onze webshop. Deze is nu voorzien van een betere zoekfunctie. Zo worden niet alleen relevante zoekopdrachten getoond in een compactere lay-out, maar worden ook tijdens het typen suggesties getoond (ook bij evt. typefouten). Ook is het nu mogelijk om op thema of bestelnummer te zoeken. 
Op korte termijn worden ook de recensies van Literom en titelsuggesties vanuit Bookarang toegevoegd aan de zoekresultaten. 

Nieuwe releases webshop
Verbeteringen van de webshop vind je heel overzichtelijk bij elkaar op de releasepagina van de webshop.

Wil jij ook op de hoogte gehouden worden? Meld je dan aan voor de notificatiemail webshop.

4. Rugetiketten (5/10)

(bijgewerkt op 5/10/23, 19.31 uur)

We hebben de afgelopen periode meldingen binnengekregen dat de rugetiketten van een aantal boeken onjuist zijn of onvolledig. We hebben deze klachten onderzocht en gaan vanaf volgende week op een andere manier de etiketten produceren, zodat je de boeken weer geleverd krijgt zoals je dat altijd van ons gewend bent.

Het kan nog voorkomen dat je volgende week boeken ontvangt met een verkeerd etiket, omdat deze boeken nu al in het productieproces zitten.

1. XML creditfacturering do 28/3 niet correct (28/03)

(bijgewerkt op 28/03/24, 14.42 uur)

Op donderdagmiddag 28 maart 2024 zijn er ten onrechte xml-facturen verstuurd. Het betreft oude creditnota's die we al eerder naar jullie hebben gestuurd. De meeste xml's zijn leeg, maar sommige zijn wel gevuld. 
Je kunt alle xml-facturen van 28 maart 2024 verwijderen en als niet verzonden beschouwen.

Eerder bericht:

Op vrijdag 23 februari zijn er ten onrechte xml-facturen verstuurd. Het lukt niet om deze in te lezen en ze kunnen worden verwijderd en als niet verzonden worden beschouwd.

2. In nota (11/03)

(bijgewerkt op 11/3/24 13.51 uur)

In nota
Elke maand versturen we op de 1e dag het in nota overzicht. Een aantal zaken staan nog niet helemaal goed. Ons streven is om deze z.sm. op te pakken. Het gaat om:                                  

  1. Besteldatum komt niet overeen met de werkelijke besteldatum (7-30 dagen later).
  2. Niet meer leverbare artikelen staan tussen de nog te leveren artikelen i.p.v. overzichtelijk bij elkaar onderaan.  
  3. Een aantal klanten hebben ten onrechte bestellingen met een besteldatum uit 2022 op hun overzicht. Deze artikelen zijn al geleverd of waren al afgeschreven.   
  4. De administratieve besteller is leidend als het gaat om de ontvangst van het overzicht. Dit betekent dat als een deel van je bestellingen door een andere partij zijn geüpload, de nog openstaande orders op het overzicht van die besteller komen te staan. Dit geldt voor een beperkte groep klanten.        

Hier vind je de meest gestelde vragen en antwoorden over de in nota.

Wil je nog iets wijzigen? Vul dan hier je gegevens in.

3. Wat betekent 0 gefactureerd op de factuur/bestelhistorie? (25/3)

(Bijgewerkt op 25-3-2024, 10.54 uur)

Soms zie je op je factuur bij het aantal exemplaren 0 staan. Dit betekent dat het artikel is geannuleerd. Er worden uiteraard geen kosten in rekening gebracht.

Ook in de bestelhistorie van de webshop wordt het op deze manier weergegeven. We onderzoeken nog of we dit op een betere manier kunnen weergeven, zodat duidelijk is dat het om een annulering gaat.

De annulering kan zowel door de klant als door NBD Biblion zijn geïnitieerd, bijvoorbeeld omdat een artikel niet meer leverbaar is.

Nieuwe transporteur en retourneren

Het Centraal Boekhuis is per 1 oktober 2023 gestopt met het transport naar POI's en bibliotheken. We hebben een goed alternatief gevonden: Wesseling. Wesseling maakt gebruik van lokale partners, zoals Fox Global Distribution, Tielbeke, de Graaf en Thijs. 

Ook de retouren lopen via de nieuwe vervoerder. 

Meer informatie over retourneren

Welke rugetiketten zijn er? (1/12)

(bijgewerkt op 1/12/23, 11.40 uur)

In contact met onze klanten merken we dat er soms verwarring is over de soorten etiketten. Zo krijgen we bijvoorbeeld wel eens vragen over PIM-etiketten voor fictietitels terwijl dit voor non-fictietitels bedoeld is. Daarom hier nog even kort welke etiketten er zijn:

Non-fictie:

  • PIM: geven het thema van non-fictie boeken weer met gekleurde pictogrammen en het onderwerp met duidelijke trefwoorden.
  • SISO: geven het thema van non-fictie boeken weer met een code die gebaseerd zijn op de wetenschapsgebieden.
  • Trefwoordenthesaurus: de etiketten zijn gebaseerd op trefwoorden die in de beschrijving van het boek worden genoemd (staan ook op de boekhoek).

Fictie:

  • Genre-etiket: symbool van genre eventueel aangevuld met leeftijdsaanduiding voor de jeugd en eerste letters van de achternaam van de auteur.

Heb je nog vragen?

Neem dan via de mail of telefonisch contact met ons op: info@nbdbiblion.nl of 079 344 0 344